Terug naar overzicht   Printervriendelijk versie

Hasselt   03 nov 2006 Q: Ivanovic (14) 6-3 6-4 

Martijn van Beeten, Algemeen Dagblad, 4 november 2006

Knokken om kleren

MichaŽlla Krajicek wil kledingsponsor die bij haar past

Met een stunt tegen topper Ana Ivanovic in de kwartfinales van 'Hasselt' heeft MichaŽlla Krajicek zichzelf gisteren stevig in de markt gezet. Belangrijk, want zij brak met Yonex en zoekt een kledingsponsor met een stijl die wťl bij haar past.

Op de US Open stond MichaŽlla Krajicek tegenover Maria Sjarapova, die in een zwart avondjurkje in Audrey Hepburn-stijl de show stal in het Arthur Ashe Stadium. Na die wedstrijd vertelde Krajicek (17) dat ze na drie jaar zou breken met Yonex. Om haar heen ziet Krajicek concurrentes in kledij die speciaal voor hen is ontwikkeld. Bij Yonex - meer degelijkheid dan uitstraling - was daar geen sprake van. ,,Met de kwaliteit is niets mis,'' zegt Krajicek. ,,Ik blijf ook met hun racket tennissen. Maar het was mijn stijl niet. Ja, zoiets is belangrijk voor me.''

In het Belgische Hasselt stuntte Krajicek gistermiddag met 6-3 6-4 tegen Ana Ivanovic. Deze Servische, veertiende op de ranglijst, heeft een prima contract bij Adidas, ook vanwege haar uiterlijk. Het Duitse merk zoekt de juiste tennispakjes voor 'mooie Ana'. Het liefst wil Krajicek, die vandaag in de halve finale stuit op de Estse Kaia Kanepi, zo snel mogelijk tekenen bij een nieuwe sponsor. Ze hoopt bij de Australian Open in januari haar nieuwe outfit te kunnen tonen.

Micky Lawler, bij sportmarketingbureau Octagon haar persoonlijke manager, vindt dat de tiener geduld moet betrachten. Ze wil dat haar cliŽnte wacht op het juiste moment voor deze verbintenis, die de meest lucratieve deal uit haar loopbaan kan zijn. ,,Die nieuwe kledingsponsor wordt een partner voor het leven. Ik begrijp de gretigheid van MichaŽlla, maar juist nu is het zaak rustig te blijven.'' Krajicek moet wachten op haar grote doorbraak. Een stunt op een Grand Slam-toernooi, een serie aansprekende zeges zoals tegen Ivanovic. Dan zijn de grote sportmerken een stuk guller. ,,Voor tennissers is het moeilijk een plek te bevechten in de sportmarketing,'' stelt Lawler. ,,Bovendien heeft Adidas al Henin, Hingis, Schnyder, Ivanovic en Kirilenko onder contract. Nike heeft onder anderen Sjarapova, Hantuchova en Davenport. Reebok heeft Vaidisova en Mauresmo. Het is dus dringen.''

Dat halfbroer Richard altijd in Nike-kledij speelde, is volgens Lawler geen garantie dat MichaŽlla ook voor dat merk tekent. ,,Het ligt voor de hand. Maar dat hoeft niet te gebeuren.'' Lawler beseft dat Krajicek niet iemand is die het commerciŽle gevecht met glamourgirl Sjarapova kan winnen. ,,Maar het is wel een charismatische, leuke meid. Wat uitstraling betreft kun je haar vergelijken met Kim Clijsters. Het betekent wel dat Nederland voorlopig haar commerciŽle achterland blijft. Dat verandert pas als ze echt grote prestaties neerzet. Kijk bijvoorbeeld eens naar Amťlie Mauresmo. Die moest twee Grand Slam-titels winnen voordat ze mondiale uitstraling kreeg.''

Aanverwante artikelen:
Stapjes, geen sprongen   1 november 2006
Krajicek opnieuw in halve finale Hasselt  4 november 2006
Krajicek neemt revanche op Ivanovic  4 november 2006
Knokken om kleren   4 november 2006
Seizoen MichaŽlla Krajicek ten einde  5 november 2006
Geen finale, wel blessure  6 november 2006